Herken jij de signalen die kunnen wijzen op stressklachten?

Posted by on juli 26, 2018 in Uncategorized | 2 comments

Herken jij de signalen die kunnen wijzen op stressklachten?

Stress ervaren we allemaal en stress is per definitie dan ook niet slecht, het helpt ons om onze doelen te bereiken. Maar als de stressoren een langere tijd aanhouden kunnen zich verschillende stresssignalen aandienen. Vaak schenken we geen of te weinig aandacht aan deze signalen en gaan we mee in het ritme waar we steeds meer bekend mee zijn geraakt; er ontstaat een ongezonde situatie.

Soms gaat men zelfs nog harder werken om het ritme bij te houden en hebben we  sterk het gevoel dat we niet op willen geven. Doordat we dus niet goed voor onszelf zorgen en roofbouw plegen zullen de energiereserves opraken en krijg je te maken met chronische stress. Het wordt dan lastig om je weer te ontspannen, het duurt langer voordat je uitgerust bent en je merkt dat het weekend niet geholpen heeft om helemaal op te laden. Ook vaker op vakantie gaan heeft geen lange termijn effect en in het begin van de vakantie kan je je zelfs niet goed voelen of ziek worden.  

Over het algemeen gaan stress gerelateerde klachten samen met de verschillende omstandigheden zoals, werk, privé maar ook persoonlijke kenmerken spelen hier een belangrijke rol. Door serieus je chronische stress klachten aan te pakken kan je veel ellende en een burn-out voorkomen! Wist je dat chronische stress invloed heeft op de hersenen, het kan je geheugen, de coördinatie, motoriek en zelfs je gezichtsvermogen beschadigen. Ook heeft het o.a. invloed op je autonome zenuwstelsel, bijv. je immuunsysteem. Ik zou je dan ook adviseren om de symptomen serieus te nemen en als jij zelf, collega’s of mensen in je omgeving ziet waarbij je dit herkent,  maak dit dan bespreekbaar zodat er actie ondernomen kan worden. Heel vaak zijn mensen zich ook niet bewust van de chronische stress die ze ervaren en is het daarom zeer waardevol om dit bespreekbaar te maken.

Chronische stress signalen:

  • Je vind het lastig om je op één ding te concentreren, je hoofd lijkt vol.
  • Je vind het lastig om dingen te onthouden en merkt dat je wat vergeetachtig bent.
  • Piekeren, je kunt dingen moeilijk loslaten.
  • Je hebt een gejaagd gevoel waardoor je constant scherp en allert bent.
  • Slapen gaat minder goed, je slaapt slecht in en wordt al heel vroeg wakker.
  • je merkt dat je minder prikkels kan verdragen en daardoor sneller geïrriteerd bent.
  • Je ademhaling zit hoog of je hebt last van hyperventilatie.
  • Je bent sneller emotioneel, je incasseringsvermogen is op. boosheid, angst en onzekerheid kunnen worden ervaren. 
  • Spier- en gewrichtspijn, in schouders, rug en nek.
  • Je merkt dat je sneller vatbaar bent voor griepjes, verkoudheid.
  • Een verhoogde bloeddruk, darm en spijsverteringsklachten.

 

Herken jij meerdere signalen? 

Wil jij duurzaam van deze stressklachten afkomen? Klik hier voor meer informatie over het programma of neem vrijblijvend contact met me op: femmy@kaivalya-trainingen.nl

 

 

 

2 Comments

  1. Waardevol stuk ! Ben hierdoor wel anders gaan kijken naar stress en ben. Ik ben zojuist met het vrij van stress programma begonnen en mag nu al een zeer positieve verandering ervaren . Dankbaar 🙏🏽

    • Dank je wel Miranda, Fijn om te horen!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *